NY UTSLIPPSTESTING: HVA DU TRENGER Å VITE OM WLTP
HVA ER WLTP?
Når du velger en bil fra Nissan vil vi at du skal ha tilgang til alle fakta. Dette inkluderer nøyaktig og oversiktlig informasjon om bilens utslipp, drivstofforbruk og kjørerekkevidde for elbiler.
Det er innført WLTP-lovgivning som gjør dette enklere. Den heter Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure eller WLTP for korthets skyld. Alle produsenter må teste bilene sine etter denne nye prosessen før bilen kan lanseres på markedet.
WLTP ble tatt i bruk i september 2017 for nye modeller eller nye drivlinjer, og WLTP er godt i gang med å erstatte den tidligere testprosessen, kalt New European Driving Cycle (NEDC).
Nissan vil begynne å selge biler som er offentlig tillatt iht. de nye reglene i januar 2018, og fra september 2018 vil alle Nissan-modellene som selges gjennom selskapets forhandlernettverk være WLTP-autorisert. I september 2019 vil WLTP-reguleringen også bli implementert for lette nyttekjøretøy.
Under overgangen fra NEDC til WLTP kan det hende at begge systemene vil bli oppgitt. Den følgende oppsummeringen forklarer forskjellen på de to testmetodene for å gjøre det enklere for våre kunder å sammenligne biler.
NISSAN WLTP-TEST – EN MER KORREKT MÅTE Å TESTE PÅ
Ved bruk av WLTP-metoden får man mer realistiske tall på utslipp, drivstofforbruk og kjørerekkevidde for elbiler, enn med NEDC – tall som ligger nærmere opptil det man oppnår ved hverdagskjøring.
For eksempel utføres den nye testen innenfor et bredere temperaturområde, varer lenger og bruker en kjørelengde som er dobbelt så lang som den som brukes i NEDC-testen.
I tillegg omfatter den nye testsyklusen kraftigere akselerasjon, kortere stopp, høyere gjennomsnittshastighet og høyere fart for å gjenspeile normale kjøreforhold på en bedre måte.
I stedet for å kombinere simulert by- og utenbyskjøring, testes bilen nå ved bruk av fire forskjellige hastighetsområder.
Resultatene reflekterer derfor ulike kjørestiler under forskjellige forhold.
Tallene tar også hensyn til forskjeller i bilens utstyr, inkludert individuelle tilvalg, for alle de aktuelle modellene.
MER REALISTISKE TALL FRA MER REELLE KJØREMØNSTER
Til tross for WLTP-reglenes nøyaktighet er de fortsatt primært forbeholdt laboratoriet. For å kunne gjøre de endelige tallene enda mer representative, lanseres det i tillegg en ekstra testmetode.
Denne metoden kalles Real Driving Emissions (RDE), og krever at bilene testes på veien og i forhold som ligger nærmere opptil det en gjennomsnittssjåfør kan forvente å oppnå.
RDE-testen kombinerer kjøring i oppover- og nedoverbakke med kjøring i bygater ved lav hastighet, på bygdeveier ved middels hastighet og motorveier ved høy hastighet. I tillegg kombineres kjøring i høyt- og lavtliggende områder foruten variasjoner i vognlast og utetemperatur.
Fra september 2019 vil alle biler og nyttekjøretøy fra Nissan være RDE-testet.
TALL SOM HJELPER DEG
Kombinasjonen av WLTP og RDE betyr at tallene som vises i reklame fra Nissan og på selskapets nettsted vil ligge mye nærmere de virkelige tallene for CO2-utslipp og drivstofforbruk.
Det vil som alltid være noe avvik mellom tallene som er oppgitt og de man oppnår selv, men de nye testmetodene forsøker å redusere denne forskjellen.
På grunn av de nye WLTP-testbetingelsene vil utslippstallene være høyere enn de som er oppgitt under den utdaterte NEDC-testen.
For elbiler vil kjørerekkevidden vise lavere tall enn med gamle NEDC-testen.
Modellene til Nissan er forøvrig de samme – det er kun standardene som er brukt til testing som er blitt forbedret.