Kan jeg trekke campingvogn med en ny bil, eller må den «kjøres inn» først?
Ja, en ny bil må «kjøres inn» før sleping. Minst 800 kilometer, helst 1 600 kilometer.
crossovers
Hva betyr «QASHQAI»?
QASHQAI uttales kash-kai og stammer fra en nomadisk ørkenstamme som holder til ved fjellene i det sørvestlige Iran.
Kommer nye Nissan X-TRAIL med reservehjul eller et dekkreparasjonssett?
Nye X-TRAIL kommer med ett reservehjul for midlertidig bruk.
Hva er maksimale taklast på nye X-TRAIL?
Den maksimale tillatte taklasten er 100 kg.
Har nye X-TRAIL Xenon eller LED lys?
Nye X-TRAIL har LED lys.
Sportsbiler
Hva er forskjellen mellom GT-R og Skyline?
Skyline er modellnavnet som ble gitt til en rekke sedaner og kupéer – den første Skyline kom på markedet i Japan i 1957. Den første GT-R-utgaven av Skyline ble lansert i 1969, og siden da har flere av Skylines modellinjer inneholdt en GT-R-versjon. Den siste Skyline GT-R var R34, som ble produsert for det japanske markedet helt frem til 2002 og som hadde et svært begrenset salg i Europa. Dagens Skyline-modeller (tolvte generasjon), som selges mest på det japanske markedet, har ingen GT-R-utgave. Den nye Nissan GT-R innebærer et helt nytt konsept for sportsbiler med høy ytelse og er ikke en del av Skylines modellinje.
Hvor kan jeg kjøpe GT-R?
I Norden kan den kjøpes hos Hedin Bil i Sverige.
varebiler
Hvor kan jeg finne tekniske detaljer om Nissan sitt utvalg av varebiler?
Du finner produktdetaljer i prislistene som du kan laste ned under hver modell av varebilene, eller fra din nærmeste Nissan-autoriserte forhandler. Du kan finne din nærmeste Nissan-forhandler klikk her
Jeg skal kjøpe en bil, hvor kan jeg få et finansielt tilbud?
Din Nissan-forhandler hjelper deg med å finne best mulig finansielt tilbud og forklare deg alt du trenger å vite.
Hvordan kan jeg finne ut innbytteprisen på bilen min?
Innbytteprisen på en bil avhenger av flere faktorer, som f.eks kilometerstand og produksjonsdato. Din Nissan-forhandler vil på bakgrunn av en nøyaktig analyse av bilen være i stand til å anslå en innbyttepris.
Hvor kan jeg bestille en brosjyre?
Klikk her for å laste ned en brosjyre. Når du har fylt ut dine kontaktdetaljer skal vi sende deg en elektronisk brosjyre. På den annen side, hvorfor nøye seg med en brosjyre når du like lett kan oppleve funksjonene til den valgte bilen ved å bestille prøvekjøring. Klikk her for å avtale en prøvekjøring.
Hvordan kan jeg prøvekjøre en Nissan?
Du kan bestille en prøvekjøring ved: å fylle ut et onlineskjema, klikk her eller hos en Nissan-forhandler, klikk her for å finne din nærmeste Nissan-forhandler.
Hvor er Nissan QASHQAI produsert?
For det europeiske markedet er Nissan QASHQAI produsert i Sunderland, England.
Hva er CO2 utslippsverdier for Nissan sine biler?
Alle utslippsverdiene finner man i bilens tekniske spesifikasjoner som du finner under „prislister og spesifikasjoner“ seksjonen på hjemmesiden under hver bilmodell.
Hvor kan jeg finne informasjon om tilgjengelige farger for ulike modeller?
Tilgjengelige farger kan finnes for eksempel i brosjyrer eller fra prislister for ulike modeller. Dette finner du linker til under hver bilmodell.
Hvordan fungerer Active Head Restraint Systemet?
Nakkeskader utgjør mer enn 90% av alle skader etter påkjørsler bakfra. Nissans Active Head Restraint System beveger hodestøtten framover under en kollisjon bakfra. Dette begrenser bevegelsen av passasjerens hode og nakke drastisk, og bidrar til å redusere skader. Denne type hodestøtte er nå standard på alle Nissan sine biler.
Hvor kan jeg få tekniske opplysninger om bilen min?
De tekniske ekspertene i vårt nettverk av autoriserte Nissan-forhandlere er best i stand til å hjelpe våre kunder med tekniske spørsmål. Dersom du tar kontakt med noen av våre forhandlere, vil du få informasjon du trenger.
Hvor ofte må jeg skifte registerreim på bilen min?
Det varierer fra modell til modell. Du finner informasjonen om dette enten i serviceheftet eller hos din Nissan-forhandler. Du finner din nærmeste Nissan-forhandler her.
You+Nissan
Hvor kan jeg finne informasjon om de siste kampanjer og tilbud fra Nissan?
For å få informasjon om pågående kampanjer, vennligst klikk her. Dersom du er en Nissan-eier, vennligst aktiver og sjekk din egen YOU+Nissan side for spesialtibud. Du kan også spørre din Nissan-forhandler om de nyeste tilbudene.
Nissan Garanti
Er garantien gyldig hvis jeg kjøper bilen min fra utlandet?
Nissan sin garanti gjelder i alle europeiske land selv om du vil flytte bilen fra et land til et annet innenfor den europeiske markedsregionen. Vær oppmerksom på at garantien for biler som opprinnelig er importert til Norge har en 5-års fabrikkgaranti, mens garantien kan variere på biler kjøpt i et annet land.
Servicemarked - Eierskap
Nissan Assistance
Hva er Nissan Assistance?
Nissan Assistance er en del av Nissan 5 års garanti. Dersom du skulle oppleve at noe skjer med bilen din som gjør at du ikke kan fortsette kjøreturen på en sikker måte, prøver vi å hjelpe deg så godt vi kan. Veihjelpstjeneste er gyldig over hele Europa hvor det finnes autoriserte Nissan-forhandlere og verksteder. Denne tjenesten er tilgjengelig hele døgnet syv dager i uken og dekker både garantiskade og trafikkulykker. Ta kontakt med din nærmeste autoriserte Nissan-forhandler for å få mer informasjon om Nissan Assistance.
Hvordan kan man nå Nissan Assistance?
Det grønne telefonnummeret er tilgjengelig hele året på ditt lokale språk. Ring: +47 815 21 310 . Dersom dette nummeret ikke er tilgjengelig, kan du ringe: +47 66 98 39 27. Vi vil alltid forsøke å hjelpe deg, og om nødvendig sender vi hjelp til stedet.
Har jeg rett på leiebil når bilen min er inne til garantireparasjoner?
Leiebil inngår ikke i garantien. Men dersom en Nissan-kunde har problemer med bilen og garantireparasjoner behøves, forsøker Nissan-forhandlere å minimalisere den påførte uleiligheten ved å tilby en leiebil når det er mulig. Hver forhandler har en samling med leiebiler tilgjengelig til bruk av kunden, men det er selvsagt begrenset hvor mange biler som er tilgjengelige til enhver tid.
Personbiler
Hvordan fungerer kollisjonsputene i en bil?
Kollisjonsputer er konstruert for å beskytte føreren mot alvorlige hodeskader. De blåses opp ekstremt raskt og tømmes deretter på kort tid. Kollisjonsputene utløses bare i de alvorligste ulykkene. Dette er fordi kollisjonsputen i seg selv kan forårsake skrammer, brannsår og sjokk. Så for å sikre at passasjerene ikke påføres unødvendig skade i mindre kollisjoner, vil sensorene i våre biler bare aktivere kollisjonsputene hvis nedbremsingen overstiger en fastsatt grense.
Hvor ofte må jeg utføre service på min Nissan?
Periodiske vedlikeholdssjekker er avgjørende for å sikre at bilen din er trygg og effektiv. Dersom du ikke vedlikeholder bilen din i henhold til Nissans anbefalinger, kan kjøretøygarantien bli ugyldig. De anbefalte serviceintervallene finnes i garantiheftet som følger med din Nissan. Alternativt kan du ta kontakt med en autorisert Nissan-forhandler for mer informasjon.
Hvor kan jeg finne anbefalt dekktrykk for min Nissan?
Anbefalt dekktrykk for din Nissan finner du på en klistrelapp på A-stolpen mellom fordøren og bakdøren på førersiden. Alternativt kan du se i instruksjonsboken.
Hvorfor er drivstofforbruk på bilen min forskjellig fra det som står i brosjyren?
Selv om produsenten tester drivstofforbruk iht. nøyaktige retningslinjer, er tallene i våre brosjyrer bare veiledende. Vi kan ikke garantere nøyaktig hvor mye bensin hver motor bruker, siden f.eks. kjørestil, veiforhold og bensinkvalitet kan innvirke på bilens drivstoff-forbruk.
Hvordan kan jeg finne radiokoden for min Nissan?
Din Nissan-modell har en radioenhet som har en spesiell sikkerhetskode som bidrar til å hindre at enheten stjeles av uvedkommende. Derfor blir personer som spør etter radiokoden bedt om å bevise at de eier bilen før koden kan utleveres. Din lokale autoriserte Nissan-forhandler kan gi deg nøkkelkoden for bilen din. Du bør være forberedt på å måtte fremvise bevis på at du er eier, f.eks. vognkort (V5) eller original salgsdokumentasjon.
Hva refererer begrepet 'Tillatt akselvekt' til?
Den refererer til maksimum vekt en aksel kan bære, enten ut fra konstruksjonen eller i henhold til lov. Man må være nøye med å fordele lasten jevnt for å unngå overbelastning på den ene akselen. Total akselvekt kan i enkelte tilfeller overstige kjøretøyets totalvekt. Dette betyr ikke at det er tillatt at kjøretøyets totalvekt overskrides.
Generell Informasjon
Hvor kan jeg finne nærmeste autoriserte Nissan-forhandler eller verksted?
Du kan bruke vår forhandlersøk for å finne din nærmeste forhandler innen Norden eller Baltikum. Gå til Nissans forhandlersøk her.
Hvilket tilbehør følger med min Nissan-bil, og hvor kan jeg få kjøpt mer tilbehør?
Detaljer om alle deler og alt tilbehør som er tilgjengelig for din Nissan, kan fås gjennom vårt nettverk av autoriserte Nissan-forhandlere. For å finne detaljer om din lokale forhandler, klikk her.
Hvor kan jeg bestille reservedeler?
Du kan bestille originale Nissan-deler hos autoriserte Nissan-forhandlere. For at de skal kunne behandle bestillingen din raskt og effektivt bør du ha med deg kjøretøyets chassisnnummer (VIN). Du finner nummeret i garantiheftet eller i V5-loggboken.
Hvor ofte må jeg vedlikeholde bilen min?
Denne informasjonen finner du enten i garantiheftet som følger med bilen eller får du fra en autorisert Nissan-forhandler. Du kan finne dine nærmeste forhandlere her.
Hvordan vet jeg hvilken motorolje jeg bør bruke i min bil?
Du kan finne denne informasjonen enten i ditt Nissan garanti- og servicehefte eller få informasjonen fra din Nissan- forhandler. Du kan finne din nærmeste Nissan- forhandler her.
Kan jeg bruke det nye E10 drivstoffet på mitt Nissan-kjøretøy?
Nissan tillater bruk av E10 i de fleste moderne bensinmotorer. Dette gjelder ikke bare nye biler, men også biler fra år 2000 og frem til i dag kan bruke bensin som inneholder 10% bioetanol og er i samsvar med DIN 51626-1 standard. Hvis du er usikker, kan du sjekke dette hos din Nissan-forhandler.
Nissan - Informasjon
Generell Informasjon
Hvor kan jeg finne ledige stillinger hos Nissan?
Klikk her for å bli omdirigert til Nissan Europas jobbdatabase.
På fabrikken i Sunderland som ligger i England produseres det Nissan JUKE, Nissan QASHQAI og Nissan LEAF. I Spania, Barcelona: Nissan e-NV200, NV200 og NAVARA, I Japan: Kyushu produseres Nissan X-TRAIL.
Hvor ligger de europeiske fabrikkene til Nissan?
Nissan har en fabrikk i Sunderland i England som ble bygget i 1984. Nissan har også en fabrikk i Barcelona hvor første bil ble produsert i 1983.
Hva er YOU+NISSAN?
You+Nissan er et kundestøtteprogram eksklusivt for Nissan eiere og er utviklet for å hjelpe deg til å få mest mulig ut av din Nissan. Fra fremragende kundeservice og råd, til spesialtibud og eksklusiv tilgang til spennende arrangementer – You+Nissan sørger for en unik eieropplevelse. Hvorfor ikke ta en titt på hvordan vi tar vare på våre kunder, og hva slags fordeler du kan glede deg til her
Hvordan kan jeg registrere meg for en YOU+NISSAN konto?
Klikk her. Du trenger bilens VIN (understellsnummer) for å registrere deg. VIN nummeret kan finnes på bilens dashbord, i garanti- og serviceheftet og i registreringsdokumenter.
Hvordan kommer jeg i kontakt med Nissan Kundeservice?
Kundeservice er svært viktig for Nissan. Dersom du fremdeles har spørsmål etter at du har besøkt hjemmesiden vår, ta gjerne kontakt med Nissan Kundeservice. Telefonnummeret for Nissan Kundeservice er:
• per telefon: (+47) 815 21 310 / 66 98 39 27 • per e-post: norway@nissan-services.eu
Nissan LEAF: • per telefon: (+47) 815 21 310 / 66 98 39 27 • per e-post: evnorway@nissan-services.eu
Husk også at våre Nissan-forhandlere gladelig hjelper deg med din forespørsel.
Hva er Nissan Playstation GT Academy?
Nissan Playstation GT Academy (organisert av Nissan og Sony) er en internasjonal konkurranse som gir deg en mulighet til å kunne bli profesjonell racerfører. Enhver spiller som beviser hans eller hennes evne i den virtuelle verden har sjansen til å bevise ferdighetene i en ordentlig løpsbil på ordentlig bane for å oppnå hovedgevinsten – en plass på Nissan sitt racing team, og all treningen og lisenser som er nødvendig for å delta på internasjonale stevner. Det første GT-Academy ble arrangert i 2008, og selv om det var ment å være enganghendelse, har det nå blitt en tradisjon.
Når startet alliansen mellom Renault og Nissan?
Renault-Nissan-alliansen ble opprettet 27. mars 1999. Det er første gang et japansk og et fransk selskap - hvert med sin spesielle firmakultur og merkevareidentitet - inngår en slik allianse. Selskapene har en felles, enhetlig strategi for vekst, og et interessefellesskap. For å fremme dette felles målet etablerte Renault-Nissan-alliansen felles prosjektstrukturer for de fleste av begge selskapers aktiviteter så tidlig som i juni 1999.
Hvor er hovedkontoret til Nissan?
Hovedkontoret til Nissan befinner seg i Yokohama, Japan. Adressen er 1-1, Takashima 1-chome, Nishi-ku, Yokohama-shi, Kanagawa 220-8686, Japan.
Er Nissan involvert i motorsport?
Nissan deltar i mange forskjellige konkurranser, for eksempel Super GT og Formula E. Mer informasjon på engelsk finner du her: www.nissan-motorsports.com/ENN.
Er Nissan aktiv i sosiale medier?
Ja, det er vi. Lik oss på Facebook og følg oss på Twitter.
Hva er Nissan Forsikring?
Nissan Forsikring er en bilforsikring som Nissan tilbyr til sine kunder. Finn ut mer fra din lokale forhandler eller ved å klikke her.
Hva er Nismo?
Nismo (forkortelse fra Nissan Motorsport International Limited) er Nissan sin motorsport- og performance divisjon.
MILJØ og BÆREKRAFT
Hva er REACh og hvordan får jeg mer informasjon om dette?
REACh er EUs kjemikalieforskrift som omhandler registrering, vurdering, godkjenning og begrensning av kjemikalier som produseres i eller importeres til EØS. Nissan oppfyller forpliktelsene under REACh og støtter forskriftens underliggende mål fullt ut – det å beskytte menneskers helse og miljøet mot de risikoer som bruk av kjemikalier utgjør.
Mer informasjon finnes på www.nissan-safetysheets.com. Dette nettstedet gir informasjon om stoffene som finnes i produktene du kjøper fra Nissan og anbefalinger for sikker bruk av disse.
Hva er RMI, og hvordan får jeg tilgang til RMI-informasjonen?
Reparasjons- og vedlikeholdsinformasjonen eller "RMI" er kjøretøyenes tekniske informasjon, diagnostisk informasjon i bilen og datasett som er nødvendige for å utføre reparasjoner og vedlikehold på Nissan-kjøretøyene. Slik informasjon er tilgjengelig for de uavhengige verksteder i EU/EØS.
Er du et uavhengig verksted? Du kan få tilgang til RMI-informasjonen ved å bruke vår B2B-portal: https://eu.nissan.biz/
Ved eventuelle spørsmål, ikke nøl med å kontakte oss.
Hva er PTI og hvordan kan jeg få tilgang til PTI-informasjonen?
Informasjon om periodisk teknisk inspeksjon eller "PTI" er kjøretøyets tekniske informasjon og data som er nødvendige for å utføre periodiske tekniske inspeksjoner av Nissan-kjøretøyene. Slik informasjon er tilgjengelig for verksteder og andre uavhengige i EU/EØS.
Er du et uavhengig verksted? Da får du tilgang til PTI-informasjonen ved å bruke vår B2B-portal: https://eu.nissan.biz/
Ved eventuelle spørsmål, ikke nøl med å kontakte oss.