Nissan X-Trail 2024 Instruksjonsbok
8.4.2.5. Nødstart med startkabler
For å starte motoren med et starthjelpbatteri, må instruksjonene og forholdsreglene nedenfor følges.

Hvis det gjøres feil, kan hoppstart føre til en batterieksplosjon, noe som resulterer i alvorlig skade eller død. Det kan også oppstå skader på bilen.
Batterier avgir eksplosjonsfarlige gasser. Unngå derfor gnister, åpen flamme og sigaretter i nærheten av batteriet.
Pass på så du ikke får batterisyre på hud/hender, i øyne, på klær eller lakkerte flater. Batterivæske er en etsende svovelsyreoppløsning som kan forårsake alvorlige brannskader. Hvis du får batterisyre på noe av det ovennevnte, skyll straks med store mengder vann.
Hold bilbatteriet utenfor barns rekkevidde.
Hjelpebatteriet må alltid være et 12 V batteri. Bruk av feil type startkabler kan komme til å skade bilen din (eller hjelpebilen).
Alltid når du jobber i nærheten av et batteri, pass på å bruke passende verneutstyr (som vernebriller eller industribriller), ta av eventuelle ringer, armbånd og andre smykker. Ikke len deg over batteriet når du hopper i gang.
Ikke forsøk å gi starthjelp til et frosset batteri. Dette kan eksplodere og forårsake alvorlig skade.
Bilen din har en automatisk kjølevifte. Denne kan komme til å starte når som helst. Hold hender og andre objekter unna viften.
Dette kjøretøyet har 2 batterier, et 12-volts batteri (hoved) og et litiumionbatteri (li-ion) (ekstra). Motoren kan ikke startes hvis hovedbatteriet er utladet. Påfør følgende prosedyre på hovedbatteriet for å starte motoren.
Når du kobler til jumperkablene, er det nødvendig å bruke boosterkjøretøyet som er utstyrt med 12-voltsbatteriet. Hvis kablene er koblet til batteriet med en hastighet på mer enn 12 volt, kan kjøretøyet bli skadet når kablene er feil tilkoblet.


Følg alltid nedenstående instrukser. Unnlatelse av å gjøre dette kan føre til skade på ladesystemet og forårsake personskade.
Hvis starthjelpbatteriet er i et annet kjøretøy (B), plasserer du de to kjøretøyene ((A) og (B)) for å bringe batteriene i nærheten av hverandre.
Påse at de to bilene ikke kommer i kontakt med hverandre.
Sett på parkeringsbremsen.
Trykk på parkknappen for å aktivere P (Park)-posisjonen.
Slå av alle unødvendige strømforbrukere (frontlys, varmeapparat, klimaanlegg, osv.).
Koble jumperkablene i sekvensen som illustrert ((1) → (2) → (3) → (4)).
Koble alltid positivt (+) til positivt (+) og negativt (−) til kroppsgrunn (for eksempel som illustrert), ikke til batteriet.
Pass på at startkablene ikke berører noen bevegelige deler i motorrommet, og at kablene ikke berører noen metalldeler.
Start motoren til hjelpekjøretøyet (B) og la den gå i noen minutter.
Hold motorhastigheten til starthjelpkjøretøyet (B) på ca. 2000 o/min, og start motoren på kjøretøyet (A) som startes.
Ikke la startmotoren gå i mer enn 10 sekunder av gangen. Hvis motoren ikke starter med en gang, setter du tenningsbryteren i posisjonen AV og venter 10 sekunder før du prøver igjen.
Når du har startet motoren, må du forsiktig koble fra minuskabelen og deretter den positive kabelen ((4) → (3) → (2) → (1)).

Bruk det spesielle 12-volts batteriet (hovedbatteriet) som er forbedret med hensyn til ladekapasitet og levetidsytelse. Unngå å bruke et ikke-spesielt batteri til dette kjøretøyet, da dette kan føre til tidlig forringelse av batteriet eller en funksjonsfeil i Stop /Start og Smart enkle hybridsystemer. Det anbefales å bruke ekte NISSAN-deler i batteriet. Du kan få mer informasjon ved å kontakte en NISSAN-forhandler eller et godkjent verksted.