Nissan X-Trail 2024 Instruksjonsbok
7.9.1.3. Manuell modus

Når du bruker rattgiret i Ds (Drive Sport)-modus, går girkassen over i manuell girmodus. Skiftområdet kan velges manuelt ved hjelp av rattskiftere.
Når du skifter opp, trekker du i den høyre rattskifteren (+) (A). Girkassen skifter da til en høyere girserie.
Når du skifter nedover, trekker du i venstre rattskifter (−) (B). Girkassen skifter da til en lavere girserie.
Når du avbryter den manuelle skiftmodusen, flytter du girspaken til D (Drive)-posisjonen igjen. Overføringen går tilbake til D (Drive)-posisjonen. Hvis du vil gå tilbake til Ds (Drive Sport)-modus manuelt, trekker du i girspaken og holder den inne i omtrent 1,5 sekunder.
Hvis du trekker girspaken ved rattet mot deg når den tradisjonelle girspaken står i stilling D (kjørestilling), endrer girkassen girserie midlertidig opp eller ned. Girkassen går automatisk tilbake til D etter en kort stund. Hvis du vil tilbake til D manuelt, trekk og hold girspaken ved rattet mot deg i ca 1,5 sekunder.
I manuell skiftmodus vises skiftområdet i kjøretøyets informasjonsvisning.
Girene skiftes opp eller ned ett for ett på følgende måte:
1M | → ← | 2M | → ← | 3M | → ← | 4M | → ← | 5M | → ← | 6M | → ← | 7M | → ← | 8M |
8M (8.):
Bruk denne stillingen for all normal kjøring forover på motorvei.
7M (7.), 6${1} (6.) og 5${1} (5.):
Bruk disse stillingene ved kjøring opp lange motbakker, eller for motorbremseffekt ned lange utforbakker.
4M (4.), 3${1} (3.) og 2${1} (2.):
Bruk disse stillingene for bakkeklyving eller motorbremseffekt på nedoverbakker.
1M (1.):
Bruk denne stillingen ved sakte kjøring opp svært bratte bakker, eller ved kjøring i dyp snø, eller for maksimal motorbremseffekt i bratte utforbakker.
Husk at det ikke må kjøres i lengre perioder med lavere girserie enn 8. gir. Dette gir dårlig drivstofføkonomi.
Ved å trekke i samme girspak to ganger vil skifte områdene i rekkefølge. Bemerk at hvis dette gjøres for raskt, kan det hende at siste girskift ikke fullføres helt.
I manuell modus, kan det hende at girkassen ikke girer til ønsket gir. Dette er med på å opprettholde kjøreegenskapene og redusere sjansen for skade på bilen eller for at du mister kontrollen.
Når denne situasjonen oppstår, blinker posisjonsindikatoren kontinuerlig variabel overføring (CVT) og varsellyden høres.
I manuell skiftmodus kan overføringen flyttes automatisk til et høyere område enn valgt hvis motorhastigheten er for høy. Når kjørehastigheten reduseres, gires det automatisk nedover, helt til første gir, før bilen stanser helt.
CVT-drift er begrenset til automatisk kjøremodus når CVT-væsketemperaturen er ekstremt lav selv om manuell skiftmodus er valgt. Dette er ikke en funksjonsfeil. Når CVT-væsken varmes opp, kan manuell skiftmodus velges.
Når CVT-oljen er varm, kan det hende at girkassen girer opp ved lavere turtall enn vanlig. Dette er ikke en funksjonsfeil.