Nissan X-Trail 2024 Instruksjonsbok
7.20.8.6. ICC-systembegrensninger

Oppført nedenfor er systembegrensningene for ICC-systemet. Unnlatelse av å betjene bilen i samsvar med disse systembegrensningene kan føre til alvorlig personskade eller død:
ICC-systemet er primært beregnet for bruk på rette, tørre, åpne veier med lett trafikk. Det er ikke tilrådelig å bruke ICC-systemet i bytrafikk eller områder med trafikkø.
ICC-systemet vil ikke tilpasse seg automatisk etter veiforhold. Dette systemet bør brukes der det er jevn flyt i trafikken. Ikke bruk systemet på veier med krappe kurver eller på isete veier, i kraftig regn eller i tåke.
Siden det er en ytelsesgrense for avstandskontrollfunksjonen, må du aldri stole utelukkende på ICC-systemet. Dette systemet korrigerer ikke hensynsløs, uoppmerksom eller uaktsom kjøring og kan ikke korrigere for dårlig sikt i regn, tåke eller annet dårlig vær. Senk bilens hastighet ved å trykke på bremsepedalen, avhengig av avstanden til kjøretøyet og omgivelsene for å opprettholde sikker avstand mellom kjøretøyene.
Når ICC-systemet automatisk stopper kjøretøyet, kan kjøretøyet automatisk akselerere hvis kjøretøyet stoppes i mindre enn ca. 3 sekunder. Vær forberedt på å stoppe kjøretøyet ditt om nødvendig.
Sjekk alltid omgivelsene før du starter bilen på nytt.
Vær alltid oppmerksom på kjøretøyets drift og vær klar til å kontrollere den riktige følgende avstanden manuelt. ICC-systemet kan kanskje ikke opprettholde den valgte avstanden mellom kjøretøy (etter avstand) eller valgt kjøretøyhastighet under noen omstendigheter.
ICC-systemet finner ikke følgende objekter:
Stasjonære kjøretøy eller saktegående kjøretøy (når kjøretøyet nærmer seg dem)
Fotgjengere eller gjenstander i veibanen
Møtende kjøretøyer i samme fil
Motorsykler som ikke kjører i midten av kjørebanen
ICC-systemet oppdager kanskje ikke et kjøretøy foran i visse vei-, vær- eller kjøreforhold. For å unngå ulykker må du aldri bruke ICC-systemet under følgende forhold:
På veier med tung, høyhastighets-trafikk eller krappe kurver
På glatte veier som på is eller snø, etc.
På en humpete veibane, for eksempel en ujevn grusvei
På bratte nedoverbakkeveier (kjøretøyet kan gå utover kjøretøyets innstilte hastighet og hyppig bremsing kan føre til overoppheting av bremsene)
På gjentatte oppoverbakker og nedoverbakker
i dårlig vær (regn, tåke, snø osv.)
Når sensordeteksjonen er redusert (forhold som regn, snø, tåke, støvstormer, sandstormer og veisprut fra andre kjøretøyer)
Når smuss, is, snø eller annet materiale fester seg til radarsensorområdet
Når trafikkforholdene gjør det vanskelig å holde en riktig avstand mellom kjøretøy på grunn av hyppig akselerasjon eller bremsing
Når et komplisert kjøretøy, for eksempel en tilhenger av bilbærer eller flatbed lastebil/tilhenger, er i nærheten av kjøretøyet foran
Når andre radarkilder forstyrrer
Når overdreven tung bagasje er lastet inn i baksetet eller lastområdet på kjøretøyet.
Ikke bruk ICC-systemet hvis du tauer tilhenger eller annet kjøretøy. Systemet vil kanskje ikke oppdage et kjøretøy foran.
I noen vei- eller trafikkforhold kan et kjøretøy eller objekt uventet komme inn i sensordeteksjonssonen og forårsake automatisk bremsing. Vær alltid oppmerksom og unngå å bruke ICC-systemet der det ikke anbefales i denne advarselsseksjonen.
ICC-systemet bruker også et frontkamera med flere sensorer. Følgende er noen forhold hvor kameraet ikke kan oppdage et kjøretøy på riktig måte og detekteringen av et kjøretøy foran kan bli forsinket:
Dårlig sikt (forhold som regn, snø, tåke, støvstormer, sandstormer og veisprut fra andre biler)
Kameraets område på frontruten er dugget eller dekket av smuss, vanndråper, is, snø, etc.
Sterkt lys (for eksempel sollys eller fjernlys fra motgående biler) går inn i frontkameraet
Det oppstår en plutselig endring i lysstyrke (for eksempel når kjøretøyet kommer inn eller ut av en tunnel eller et skyggelagt område eller lynnedslag)
ICC-systemet er utformet for automatisk å kontrollere radarsensorens operasjon innenfor systemets begrensninger.
Detekteringssonen til radarsensoren er begrenset. Et kjøretøy foran må være i deteksjonssonen for ICC-systemet for at det skal kunne opprettholde den valgte avstanden fra kjøretøyet foran. Et kjøretøy foran kan bevege seg utenfor gjenkjenningssonen på grunn av posisjonen innenfor samme kjørebane. Motorsykler oppdages kanskje ikke i samme kjørefelt foran hvis de ikke kjører i midten av veibanen. Et kjøretøy som kommer inn i kjørefeltet fremover oppdages kanskje ikke før kjøretøyet har kommet helt inn i kjørefeltet.
Hvis dette skjer, kan ICC-systemet advare deg ved å blinke systemindikatoren og avgi et klang. Sjåføren må kanskje manuelt holde riktig avstand fra kjøretøyet foran.


Når du kjører på noen veier, for eksempel svingete, kuperte, buede, smale veier eller veier som er under konstruksjon, kan radarføleren oppdage kjøretøy i en annen kjørefelt, eller kan midlertidig ikke oppdage et kjøretøy som kjører foran. Dette kan føre til at ICC-systemet bremser eller akselererer kjøretøyet.
Systemets evne til å oppdage kjøretøy kan også påvirkes av måten bilen betjenes på (styremanøver eller posisjon i kjørefeltet osv.), eller bilens tilstand.
Hvis dette skjer, kan ICC-systemet advare deg ved å blinke systemindikatoren og uventet avgi et klang. Du vil måtte holde passende avstand til kjøretøyet foran manuelt.