Nissan X-Trail 2024 Instruksjonsbok
7.21.2. Begrensninger for Intelligent Emergency Braking-systemet (smart nødbremsesystem) med fotgjengervarsling

Listet opp nedenfor er systembegrensningene for systemet med Intelligent Emergency Braking (IEB – smart nødbremsesystem) med fotgjengervarsling. Unnlatelse av å betjene bilen i samsvar med disse systembegrensningene kan føre til alvorlig personskade eller død.
Intelligent Emergency Braking-systemet (smart nødbremsesystem) med fotgjengervarsling kan ikke oppdage alle kjøretøy eller fotgjengere under alle forhold.
Intelligent nødbremsing med fotgjengerdeteksjonssystem oppdager ikke følgende:
Fotgjengere som er små (for eksempel barn), i sittestilling, bruker leker/skateboards, på scootere eller i rullestoler, eller ikke i oppreist stående eller gåstilling.
Dyr av alle størrelser.
Hindringer (for eksempel last eller rusk) på veibanen eller veikanten.
kryssende kjøretøy
Kjøretøy der dekkene er vanskelige å se eller formen på baksiden av kjøretøyet er uklart eller blokkert.
Parkerte kjøretøyer.
Intelligent Emergency Braking-systemet (smart nødbremsesystem) med fotgjengervarsling har enkelte ytelsesbegrensninger.
Hvis et stillestående kjøretøy befinner seg i kjøretøyets kjørebane, vil ikke systemet fungere når kjøretøyet nærmer seg det stillestående kjøretøyet ved følgende hastigheter:
Omtrent 100 km/t (62 MPH) og over
Registrering av fotgjenger og syklist (modellavhengig) vil ikke fungere når kjøretøyet kjøres ved følgende hastigheter:
Over omtrent 80 km/t (50 MPH) eller under omtrent 10 km/t (6 MPH)
Når det gjelder registrering av fotgjengere, kan det hende at Intelligent Emergency Braking-systemet med fotgjengervarsling ikke kommer med den første advarselen.
Intelligent Emergency Braking-systemet med fotgjengervarsling vil kanskje ikke fungere som det skal, eller oppdage et kjøretøy, en fotgjenger eller en syklist (modeller med syklistvarsling) foran bilen under følgende forhold:
Ved dårlig sikt (forhold som regn, snø, tåke, støvstormer, sandstormer eller veisprut fra andre kjøretøy);
Hvis smuss, is, snø, tåke eller annet materiale dekker radarsensorområdet eller kameraområdet på frontruten.
Hvis sterkt lys (for eksempel sollys eller fjernlys) kommer inn i frontkameraet eller det oppstår en plutselig endring i lysstyrke (for eksempel inn i en tunnel eller kjøring når det lyner).
I mørke eller svakt opplyste forhold, for eksempel om natten eller i tunneler, inkludert tilfeller der kjøretøyets frontlykter er av eller svake, eller baklyktene på kjøretøyet foran er slått av.
Når kameraets retning er feiljustert.
Ved kjøring i en bratt nedoverbakke, på veier med skarpe svinger og/eller humpete eller grusveier.
Hvis det er forstyrrelser av andre radarkilder.
Når kjøretøyets posisjon eller bevegelse endres raskt eller betydelig (for eksempel bytte av kjørefelt, svinge kjøretøy, bråsving, plutselig akselerasjon eller bremsing).
Når kjøretøyet eller kjøretøyet, fotgjenger eller syklist fremover beveger seg raskt eller betydelig slik at systemet ikke kan oppdage og reagere i tid (for eksempel fotgjenger beveger seg raskt mot kjøretøyet på nært hold, kjøretøy kutte i, skifte kjørefelt, gjøre en sving, styre brått, plutselig akselerasjon eller retardasjon).
Når kjøretøyet, fotgjengeren eller syklisten er forskjøvet fra kjøretøyets fremre bane.
Hvis fartsforskjellen mellom de to kjøretøyene er liten.
Fotgjengerens profil er delvis skjult eller uidentifiserbar; for eksempel på grunn av transport av bagasje, triller en barnevogn, iført store eller veldig løstsittende klær eller tilbehør, eller å være i en unik stilling (for eksempel å heve hender).
Det er lite kontrast mellom en person og bakgrunnen, som f.eks. hvis personen har på seg klær med samme farge eller mønster som bakgrunnen
I ca. 15 sekunder etter start av motoren.
Når systemet aldri har registrert en hindring etter at kjøretøyet ble kjørt etter at motoren ble startet.
Hvis kjøretøyet foran eller møtende kjøretøy har en unik eller uvanlig form, ekstremt lave eller høye klaringshøyder, eller uvanlig last eller er smal (for eksempel en motorsykkel).
Når kjøretøyet, fotgjenger eller syklist er plassert i nærheten av et trafikkskilt, et reflektert område (for eksempel vann på vei), eller er i en skygge.
Når flere fotgjengere eller syklister er gruppert sammen.
Når visningen av fotgjengeren eller syklisten er skjult av et kjøretøy eller en annen gjenstand.
Under sleping av tilhenger eller annet kjøretøy.
Systemets ytelse kan reduseres under følgende forhold:
når bilen kjøres på glatt vei
når bilen kjøres i bakke
Når overdreven tung bagasje er lastet inn i baksetet eller lastområdet på kjøretøyet.
Når Stopp/start-systemet er aktivt.
Systemet er designet for å sjekke sensorens (radarens og kameraets) funksjon automatisk, med visse begrensninger. Systemet vil kan hende ikke registrere visse typer hindre foran sensorområdet, som is, snø eller klistremerker. I slike tilfeller vil systemet kanskje ikke kunne varsle føreren på riktig måte. Pass på å sjekke, rengjøre og rydde unna gjenstander fra sensorområder regelmessig.
Under visse vei- eller trafikkforhold kan Intelligent Emergency Braking-systemet (smart nødbremsesystem) med fotgjengervarsling uventet bremse delvis. Når det blir nødvendig å akselerere, må du fortsette å trykke inn gasspedalen for å overstyre systemet.
Det smarte nødbremsesystemet med fotgjengergjenkjenning kan fungere når et mønster, objekt, skygge eller lys registreres som ligner på omrisset av kjøretøy, fotgjengere eller syklister (modellavhengig), eller hvis de har samme størrelse og posisjon som baklysene på et kjøretøy eller en motorsykkel.
Systemet kan fortsette å fungere når kjøretøyet fremover svinger til høyre eller venstre.
Systemet kan fungere når kjøretøyet nærmer seg og passerer et kjøretøy foran deg.
Avhengig av veiformen (svingete vei, inngang og utgang av svingen, kronglete vei, kjørefeltregulering, veiarbeid osv.), kan systemet fungere midlertidig for det møtende kjøretøyet foran kjøretøyet ditt.


Intelligent Emergency Braking (IEB – smart nødbremsesystem) med fotgjengervarsling kan reagere på:
gjenstander ved veibanen (trafikkskilt, autovern, fotgjenger, syklist, motorsykkel, kjøretøy osv.)
fotgjengere eller syklister når du kjører på de smale smugene, etc.
fotgjengere eller syklister som midlertidig stikker ut i eller nærmer seg kjørefeltet for å unngå hindringer på veiskulderen
gjenstander over veibanen (lav bro, trafikkskilt osv.)
gjenstander på veioverflaten (jernbanespor, ferist, stålplate osv.)
gjenstander i parkeringshus (bom, søyle osv.)
fotgjengere, syklister eller motorsykler som nærmer seg kjørefeltet.
kjøretøyer, fotgjengere, syklister, motorsykler eller gjenstander i tilstøtende kjørefelt eller i nærheten av kjøretøyet.
fotgjengere og syklister som nærmer seg
objekter på veien (for eksempel trær)
Bremseavstander øker på glatte veibaner.
For mye støy vil forstyrre lydsignalet, og det er ikke sikkert du vil høre det.


Veikryssassistenten (modellavhengig) bremser ikke for kjøretøy som nærmer seg foran kjøretøyet ditt.


I tillegg til systembegrensningene som gjelder for det smarte nødbremsesystemet med fotgjengergjenkjenning, gjelder følgende systembegrensninger det smarte nødbremsesystemet med fotgjengergjenkjenning når veikryssassistenten (modellavhengig) er i bruk:
Veikryssassistenten vil kanskje ikke registrere et kjøretøy eller en fotgjenger som nærmer seg under følgende forhold:
Når du kjører i et kjørefelt som er atskilt med mer enn 2 felt fra møtende kjøretøyer mens du svinger til høyre/venstre.
Når du ikke kjører direkte mot et møtende kjøretøy under en høyre-/venstresving.
Veikryssassistenten vil kanskje ikke registrere et kjøretøy som nærmer seg etter at du allerede har begynt å svinge.
Når du svinger skarpt eller på en svært bred kurve.
Når senterlinjen ikke gjenkjennes av systemet.
Når flere kjøretøy som nærmer seg, følger etter hverandre på rad.
Når kjørefeltet er bredere eller smalere enn normalt.
Når midtlinjen ligger nær en veimarkør.
Veikryssassistenten kan bremse når du svinger til høyre/venstre, selv om kollisjonsfaren er lav.
Veikryssassistenten kan også bremse når det ikke er mulig å forutse kjøretøyets bevegelser på grunn av plutselige venstre-/høyresvinger eller oppbremsing av kjøretøy som nærmer seg.

Ved kjøring på enkelte veier, som f.eks. veier med mange svinger, mange bakker, smale veier eller veier som er under bygging, eller ved kjøring i en bakke kan sensoren oppdage kjøretøy i et annet felt eller midlertidig ikke oppdage kjøretøy lenger fremme. Dette kan føre til at systemet ikke fungerer som det skal.
Systemets evne til å oppdage kjøretøy kan også påvirkes av måten bilen betjenes på (styremanøver eller posisjon i kjørefeltet osv.), eller bilens tilstand. Hvis dette skjer, kan systemet varsle deg ved uventet å blinke med systemindikatoren og avgi varsellyden. Du vil måtte holde passende avstand til kjøretøyet foran manuelt.