Nissan X-Trail 2024 Instruksjonsbok

7.13.2.1. Begrensninger for ELA-systemet

image

Oppført nedenfor er systembegrensningene for ELA-systemet. Unnlatelse av å betjene bilen i samsvar med disse systembegrensningene kan føre til alvorlig personskade eller død.

  • ELA-systemet kan aktiveres hvis du krysser en kjørefeltmarkering eller en veikant uten først å sette på blinklyset, eller hvis for eksempel et veiarbeidsområde dirigerer trafikken til å krysse en eksisterende kjørefeltmarkering. Hvis dette skjer, kan det hende du må bruke korrigerende styring for å fullføre feltskiftet.

  • Ettersom ELA-systemet kanskje ikke aktiveres under de vei-, vær- og kjørefeltmarkeringsforholdene som er beskrevet i dette avsnittet, er det ikke sikkert at det aktiveres hver gang kjøretøyet er i ferd med å forlate kjørefeltet, og du vil måtte bruke korrigerende styring.

  • ELA-systemet aktiveres ikke ved hastigheter under driftshastigheten, eller hvis det ikke kan registrere kjørefeltmarkeringer.

  • Når ELA-systemet oppdager møtende kjøretøy i tilstøtende kjørefelt, vil ELA-systemet ikke fungere i hastigheter over ca. 120 km/t.

  • IKKE bruk ELA-systemet under følgende forhold, det kan ha alvorlig innvirkning på kjøretøyets sikkerhet med fare for ulykke og personskade eller død.

    • Ved kjøring uten normale dekkforhold (for eksempel dekkslitasje, lavt dekktrykk, montering av andre dekk enn NISSAN-sertifiserte standarddekk, kjetting, ikke-standardiserte hjul). Se

      .
    • Når kjøretøyet er utstyrt med uoriginale bremse-, styre- eller fjæringsdeler.

    • ved trekking av tilhenger eller sleping av et annet kjøretøy

  • Det er mulig at ELA-systemet ikke vil virke på riktig måte under følgende forhold:

    • i dårlig vær (regn, tåke, snø osv.)

    • når du kjører på glatt vei, f.eks. på is eller snø

    • når du kjører på svingete eller ujevn vei

    • når kjørefeltet er stengt på grunn av veiarbeid

    • når du kjører på midlertidig vei eller i et midlertidig kjørefelt

    • når du kjører på vei der kjørefeltbredden er for smal

    • På veier der det er flere parallelle filmarkeringer, filmarkering som er visket ut eller ikke malt tydelig, gulmalte filmarkeringer, filmerking som ikke er standard, eller filmerker som er dekket med vann, skitt, snø, osv.

    • På veier der kanten av veien ikke er tydelig synlig.

    • på veier der feltmarkeringer som ikke lenger er i bruk, fortsatt er synlige

    • på veier der det er skarpe svinger

    • på veier der det er gjenstander med sterk kontrast, som skygger, snø, vann, hjulspor, skjøter eller linjer som gjenstår etter veireparasjoner (ELA-systemet kan registrere disse gjenstandene som feltmarkeringer)

    • på veier der kjørebanene går sammen eller skilles

    • når bilens kjøreretning ikke er rettet inn med filmerkingen

    • når du kjører nær bilen foran deg, som hindrer deteksjonsområdet for kjørebanekameraet

    • når regn, snø, skitt eller gjenstander fester seg til frontruten foran kameraenheten for kjørefelt

    • når frontlysene ikke er skarpe på grunn av smuss på linsene, eller hvis ikke høyden er riktig justert

    • når sterkt lys skinner inn i kameraenheten (for eksempel når sollys skinner direkte på bilen forfra ved soloppgang eller solnedgang)

    • når det skjer en brå endring i skarphet (for eksempel når bilen kjører inn eller ut av en tunnel eller under en bro)

  • Vibrasjoner i rattet merkes kanskje ikke, avhengig av forholdene på veibanen.

Nedenfor er systembegrensningene for forbikjøringsdeteksjonsfunksjonen i ELA-systemet. Unnlatelse av å betjene bilen i samsvar med disse systembegrensningene kan føre til alvorlig personskade eller død.

  • ELA-systemet kan ikke oppdage alle forbikjørende kjøretøy under alle forhold.

  • Radarsensorene vil kan hende ikke klare å registrere og aktivere ELA når enkelte gjenstander er til stede, som for eksempel:

    • fotgjengere, sykler, dyr

    • Kjøretøy som motorsykler, kjøretøy med lav høyde eller kjøretøy med høy bakkeklaring.

    • kjøretøy som blir fortsatt befinner seg innenfor registreringsområdet når du akselererer etter et stopp

    • et kjøretøy som er på vei inn i et tilstøtende felt i ca. samme hastighet som din bil

    • et kjøretøy som raskt nærmer seg bakfra

    • et kjøretøy som din bil kjører raskt forbi

    • et kjøretøy som raskt passerer gjennom registreringsområdet

  • Radarsensorenes registreringsområde er designet ut fra standard kjørefeltbredde. Når du kjører i et bredere kjørefelt, vil radarsensorene kan hende ikke oppdage kjøretøy i et tilstøtende kjørefelt. Når du kjører i et smalt kjørefelt, vil radarsensorene kan hende oppdage kjøretøy som kjører to felt unna.

  • Radarsensorene er designet for å ignorere de fleste stasjonære gjenstander, men kan innimellom oppdage gjenstander som autovern, vegger, bladverk eller parkerte kjøretøy. Dette er en normal driftstilstand.

  • Følgende forhold kan redusere radarens evne til å oppdage andre kjøretøy:

    • dårlig vær

    • veisprut

    • ansamling av is/frost/skitt på kjøretøyet

  • Ikke fest klistremerker (inkludert klistremerker av gjennomsiktig materiale), installer tilbehør eller påfør ekstra lakk nær sensorene. Disse forholdene kan redusere radarens evne til å oppdage andre kjøretøy:

Nedenfor finner du systembegrensningene for ELA-systemets registrering av møtende kjøretøy. Unnlatelse av å betjene bilen i samsvar med disse systembegrensningene kan føre til alvorlig personskade eller død.

  • ELA-systemet kan ikke oppdage alle motgående kjøretøy under alle forhold.

  • Følgende oppdages ikke som møtende kjøretøy:

    • fotgjengere, sykler, dyr

    • Kjøretøy som motorsykler, kjøretøy med lav høyde eller kjøretøy med høy bakkeklaring.

    • Parkerte kjøretøy eller kjøretøy med lav hastighet.

    • Møtende kjøretøyer i samme fil

  • ELA-systemet vil kan hende ikke fungere som det skal, eller oppdage et kjøretøy foran bilen under følgende forhold:

    • Ved dårlig sikt (forhold som regn, snø, tåke, støvstormer, sandstormer eller veisprut fra andre kjøretøy);

    • Hvis smuss, is, snø, tåke eller annet materiale dekker radarsensorområdet eller kameraområdet på frontruten.

    • Hvis sterkt lys (for eksempel sollys eller fjernlys) kommer inn i frontkameraet eller det oppstår en plutselig endring i lysstyrke (for eksempel inn i en tunnel eller kjøring når det lyner).

    • I mørke eller svakt opplyste forhold, for eksempel om natten eller i tunneler, inkludert tilfeller der kjøretøyets frontlykter er av eller svake, eller baklyktene på kjøretøyet foran er slått av.

    • Når kameraets retning er feiljustert.

    • Ved kjøring i en bratt nedoverbakke, på veier med skarpe svinger og/eller humpete eller grusveier.

    • Hvis det er forstyrrelser av andre radarkilder.

    • Når kjøretøyets posisjon eller bevegelse endres raskt eller betydelig (for eksempel bytte av kjørefelt, svinge kjøretøy, bråsving, plutselig akselerasjon eller bremsing).

    • Hvis kjøretøyet fremover har en unik eller uvanlig form, ekstremt lave eller høye klaringshøyder, eller uvanlig lastlasting eller er smal (for eksempel en motorsykkel).

  • For mye støy vil forstyrre lydsignalet, og det er ikke sikkert du vil høre det.

image

Når ELA-systemet er aktivt, kan du høre en lyd når bremsene brukes. Dette er normalt og et tegn på at ELA-systemet fungerer som det skal.

Overordnet emne: