PERSONVERNERKLÆRING

PERSONVERNERKLÆRING

PERSONVERNERKLÆRING

Sist oppdatert: 21. september 2022 

NissanConnect Door to Door Navigation-appen (“appen”), utgitt av Nissan Motor Co., Ltd (“Nissan” eller “vi”) er en GPS-navigasjonsapp som leder deg “dør til dør” fra én destinasjon til neste, og tilbake til Nissan-bilen igjen.

Spesielt gir appen deg følgende funksjoner:

  • Finn bilen min: Når enheten din er koblet til navigasjonssystemet til bilen din, mottar appen gjeldende posisjon til bilen. Når du forlater bilen din, mottar du et varsel på enheten din, og Nissan-bilens posisjon vises på kartet slik at du kan finne den senere.
  • Navigasjon til endelig destinasjon: Når enheten din er koblet til navigasjonssystemet til Nissan-bilen, mottar appen gjeldende posisjon til bilen, adressen der du parkerte, som blir vist på kartet. En rute som viser navigering til fots for å komme deg til den endelige destinasjonen, er tilgjengelig hvis du er innenfor 5 kilometer fra den endelige destinasjonen. Hvis du befinner deg mer enn 5 kilometer fra den endelige destinasjonen, genereres det ikke automatisk en rute som viser navigasjon til fots. 
  • Send en destinasjon til Nissan-bilen: Bruk appen til å finne en destinasjon og send den til bilen.


Når du får tilgang til, blar i og bruker appen og de tilknyttede tjenestene, gir du Nissan personopplysningene dine. Som utgiver, fungerer Nissan som behandlingsansvarlig for personopplysningene og behandler slike data med bistand fra TomTom som databehandler.


Les disse personvernreglene nøye da de forklarer hvordan Nissan bruker personopplysningene dine og hvordan du kan utøve rettighetene dine til dem.Disse personvernreglene supplerer vilkårene for appen og alle dokumenter eller merknader som kan referere til disse personvernreglene.


Hvis du har spørsmål knyttet til personvern, kan du kontakte Nissans kontaktpunkt for personvern direkte ved å sende en e-post til NML_Globaldataprivacyoffice@mail.nissan.co.jp.

1. HVA SLAGS PERSONOPPLYSNINGER SAMLES INN AV NISSAN?

  Type data  Eksempler på data 
  Kontaktinformasjon E-postadresse
  Data relatert til plassering 
Sanntidsplassering av enheten din, sanntidsplassering av Nissan-bilen din
  Data relatert til navigasjon
Den endelige destinasjonen din, avstanden til endelige destinasjon, ankomsttid, veibeskrivelsen, veibeskrivelsen til fots, adressen til hvor Nissan-bilen din er parkert, de lagrede destinasjonene dine (hjem, jobb, andre destinasjoner), informasjon om adresseboken din (inkludert identifikasjonsdata og adresser til kontaktene dine), navigasjonsinnstillingene (hyppighet av trafikkoppdateringer, avstandsenheter osv.) 
  Data relatert til appen  Versjon av appen, versjonen til kartene som lastes opp i appen 

Når du bestemmer deg for å gi tilgang til adresseboken din i appen, gir du Nissan personopplysninger knyttet til tredjeparter (dvs. identifikasjonsdata og adresser). Vi minner deg
om at under slike omstendigheter, er det ditt ansvar å informere kontaktene dine om overføringen og Nissans bruk av personopplysningene deres, og å gi dem denne personvernerklæringen. 


Enkelte personopplysninger kan være obligatoriske eller valgfrie, avhengig av forespørselen din. Obligatoriske data merkes som slike på innsamlingsstedet. Hvis du avviser å oppgi obligatorisk informasjon, kan det hende at Nissan ikke kan behandle forespørselen din (f.eks. opprettelse av brukerkontoen din, koble appen til Nissan-bilen din, levering av GPSnavigasjonstjenester gjennom appen osv.). 

2. TIL HVILKE FORMÅL BRUKER NISSAN PERSONOPPLYSNINGENE DINE?

Nissan bruker personopplysningene dine bare til følgende formål: 

  Formål Eksempler på bruk av personopplysningene dine Juridisk grunnlag
  Oppretting og administrasjon av brukerkontoen din  • for å opprette brukerkontoen din

• for å autentisere deg selv på appen for å lagre favoritt-destinasjoner dine

• for å oppdatere brukerkontoen din ved behov
Anvendelse av vilkår og betingelser for appen
  Ytelsen til GPS-navigasjonstjenestene  • for å lokalisere enheten din i sanntid (med en påminnelse om å godkjenne at det er en sanntidsposisjons-funksjonalitet), for å gi deg GPS-navigasjonstjenestene

• for å finne bilen din i sanntid (med en påminnelse om å godkjenne at det er en sanntidsposisjons-funksjonalitet), for å gi deg GPS-navigasjonstjenestene

• for å dele den endelige destinasjonen din med Nissanbilens navigasjonssystem ved å koble appen til bilen din

• for å veilede deg til den endelige destinasjonen din mens du kjører

• for å veilede deg til den endelige destinasjonen din til fots, etter at du har parkert bilen din

• for å huske posisjonen til bilen din for å lede deg tilbake til bilen igjen

• for å lagre favoritt-destinasjoner dine for å få tilgang til dem raskere

• for å dele din bils posisjon med en annen navigasjonsapp på enheten

• for automatisk å laste ned oppdatert biltrafikk og kart på appen
Anvendelse av  vilkår og betingelser 
  Navigering til lagrede destinasjoner / favoritt-destinasjoner 
• for å gi tilgang til adresseboken din av appen, for å veilede deg til de valgte adressene til kontaktene dine Ditt samtykke
  Forbedre appen og de tilhørende tjenestene, samt brukeropplevelsen din  • for å forbedre appen og de tilhørende tjenestene 

• for å gjøre det enklere å bla gjennom appen

• for å ta skritt designet for å beskytte sikkerheten til appen
Nissans legitime interesse av å forbedre appen og de tilknyttede tjenestene, samt brukeropplevelsen din  
  Forberedelse til rettssaker eller rettssaker • for å håndtere enhver tvist eller rettstvist  Nissans legitime interesse av å forsvare sine rettigheter og interesser
  Overholdelse av juridiske og forskriftsmessige forpliktelser  • for å overholde juridiske og regulatoriske forpliktelser 

• for å behandle forespørsler fra deg om å utøve rettighetene dine
Juridiske og regulatoriske forpliktelser som Nissan er underlagt 

3. HVEM KAN FÅ TILGANG TIL PERSONOPPLYSNINGENE DINE? 

Personopplysningene dine kan bli overført til følgende mottakere når du får tilgang til, blar i og bruker appen og de tilhørende tjenestene: 

  Mottakere  Formål 
  Nissan og dets rettmessig autoriserte ansatte For å administrere appen og de tilknyttede tjenestene som spesifisert i avsnitt 2 i denne personvernerklæringen 
  TomTom  Som databehandler for å utføre GPS-navigasjonstjenestene på vegne av Nissan
  Nissans tjenesteleverandører (vertsleverandør, IT-tjenesteleverandører osv.) Eksklusivt for operasjonelle og tekniske formål knyttet til administrasjonen av appen og de tilhørende tjenestene
  Administrative eller rettslige myndigheter Eksklusivt i tilfelle av en uttrykkelig og berettiget forespørsel eller i tilfelle et påstått brudd på juridiske eller forskriftsmessige bestemmelser
  Advokater og alle berørte parter Eksklusivt når det gjelder håndtering av mulige tvister og andre juridiske forhold der det er hensiktsmessig

4. OVERFØRES PERSONOPPLYSNINGENE DINE UTENFOR EU/EØS/STORBRITANNIA/SVEITS? 

Ettersom Nissan, dets tilknyttede selskaper og noen av tjenesteleverandørene er lokalisert i land utenfor EU/EØS/STORBRITANNIA/SVEITS,  personopplysningene dine i tredjeland. 

Når personopplysningene dine overføres til slike tredjeland, implementerer Nissan, i mangel av et behandlingsgrunnlag og, der det er hensiktsmessig, etter å ha foretatt en vurdering av egnetheten til rettighetene dine på tredjelandets territorium, juridiske og/eller kontraktsmessige sikkerhetstiltak som kreves av gjeldende personvernlover (som for eksempel europeiske standardkontraktsklausuler).

 

5. HVORDAN BESKYTTER NISSAN PERSONOPPLYSNINGENE DINE?

Nissan har implementert tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysningene dine, spesielt mot potensielt datainnbrudd. Disse tiltakene garantere et sikkerhetsnivå som er passende for personopplysningene og tar hensyn til den nyeste teknologien og kostnadene ved implementering i forhold til risikoen og arten av personopplysningene som skal beskyttes.

Nissan garanterer at dets ansatte og alle andre personer som behandler personopplysningene dine, respekterer Nissans interne regler og prosedyrer knyttet til beskyttelse av personopplysninger. I denne sammenhengen gjennomgår og oppdaterer Nissan regelmessig sin praksis for å forbedre personvernet ditt og sikrer at dets interne regler og prosedyrer følges.

Hvis du har funnet en sårbarhet eller ønsker å rapportere en sikkerhetshendelse, kan du kontakte Nissans kontaktpunkt for personvern direkte ved å sende en e-post til NML_Globaldataprivacyoffice@mail.nissan.co.jp.

 

6. HVOR LENGE LAGRES PERSONOPPLYSNINGENE? 

Som en generell regel, blir personopplysninger bare oppbevart i den perioden som er nødvendig for å oppnå formålene som nevnte data ble samlet inn for.

Spesielt:

  • data relatert til brukerkontoen din oppbevares til du sletter brukerkontoen eller etter to (2) år med inaktivitet på brukerkontoen,
  • data relatert til GPS-navigasjonstjenestene oppbevares til den forespurte tjenesten er fullført eller til de slettes hvis du har bestemt deg for å lagre dem i appen, 
  • din internett- eller annen elektronisk nettverksaktivitetsinformasjon oppbevares i en periode på tretten (13) måneder fra innsamlingen.

Utover disse oppbevaringsperiodene, kan personopplysninger bare lagres for bevisformål under gjeldende foreldelsesfrister (f.eks. de hyppigst brukte av disse oppbevaringsperiodene, er vanligvis mellom 5 og 7 år for slike formål).

7. HVA ER RETTIGHETENE DINE ANGÅENDE PERSONOPPLYSNINGENE DINE?

Hvis du er basert i EU/EØS/STORBRITANNIA/SVEITS, har du følgende rettigheter over personopplysningene dine:

  • du kan be om tilgang til personopplysningene dine for å få tydelig, transparent og forståelig informasjon om hvordan Nissan behandler personopplysningene (som gitt i denne policyen), samt en kopi av personopplysningene dine.
  • du kan be om korrigering av personopplysningene dine for å endre personopplysningene hvis de er foreldet, unøyaktige eller ufullstendige.
  • du kan protestere mot behandlingen av personopplysningene dine når behandlingen er basert på Nissans legitime interesse. Nissan behandler ikke lenger personopplysningene dine med mindre Nissan viser overbevisende legitime grunner for behandlingen som overstyrer dine interesser, rettigheter og friheter, slik som respekten for en juridisk forpliktelse (f.eks. forpliktelse som involverer oppbevaring av dokumenter), eller for etablering, utøvelse eller forsvar av rettslige krav.
  • bortsett fra hvis du er basert i Sveits, kan du be om begrensning av behandlingen i løpet av en begrenset tidsperiode, spesielt for å utføre noen verifikasjoner, der ett av følgende gjelder: 

➢ behandlingen er ulovlig, og i stedet for å be om sletting, foretrekker du å begrense bruken,

➢ Nissan trenger ikke lenger personopplysningene for formålet med behandlingen, men du trenger dem for å etablere, utøve eller forsvare juridiske krav,

➢ du har protestert mot behandlingen, som dermed er begrenset i påvente av verifiseringen av om de overbevisende legitime grunnene til Nissan kan overstyre dine interesser, rettigheter og friheter.

  • du kan trekke tilbake samtykket ditt når som helst, uten at denne tilbaketrekningen påvirker lovligheten av tidligere utførte behandlingsoperasjoner.
  • bortsett fra hvis du er basert i Sveits, kan du be om å motta personopplysningene dine i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format og kan også be om overføring av dem til en annen behandlingsansvarlig der det er teknisk mulig. Denne retten kan ikke utøves under alle omstendigheter. Rettigheten gjelder bare hvis den oppfyller alle følgende vilkår:

➢ forespørselen din er kun relatert til personopplysningene dine (unntatt anonyme eller tredjepartsdata),

➢ forespørselen din påvirker ikke andres rettigheter eller friheter, spesielt de til Nissan (f.eks. forretningshemmeligheter) eller tredjeparter (f.eks. immaterielle rettigheter),

➢ behandlingen utføres på automatiserte måter (papirarkiv er derfor ikke inkludert)

➢ behandlingen er basert på samtykke eller oppfyllelse av en kontrakt.

  • du kan be om sletting av personopplysningene dine (også kjent som retten til å bli glemt), hvor ett av følgende rettsgrunnlag gjelder: 

➢ du protesterer mot behandlingen av personopplysningene dine og det er ingen overordnede legitime grunner som rettferdiggjør behandlingen av personopplysningene (f.eks. juridisk forpliktelse som involverer oppbevaring av dokumenter),

➢ du bestemmer deg for å trekke tilbake samtykket ditt som behandlingen er basert på,

➢ personopplysningene er ikke lenger nyttige for de opprinnelige formålene de ble samlet inn for eller for noen annen type behandling,

➢ bruken som gjøres av dataene dine, er ikke i samsvar med gjeldende juridiske eller forskriftsmessige bestemmelser. 

Avhengig av bostedslandet ditt, kan du ha ytterligere rettigheter med hensyn til behandlingen av personopplysningene dine. 


Under visse omstendigheter, kan Nissan be deg om spesifikk informasjon for å bekrefte identiteten din og sikre utøvelsen av rettighetene dine. Dette er et annet passende sikkerhetstiltak for å sikre at personopplysninger ikke utleveres til en person som ikke har rett til å motta dem.

Hvis du har spørsmål knyttet til personvern, eller ønsker å utøve rettighetene dine, kan du kontakte Nissans kontaktpunkt for personvern direkte ved å sende en e-post til NML_Globaldataprivacyoffice@mail.nissan.co.jp.


Hvis du ønsker det, kan du også sende inn en klage til det nasjonale datatilsynet ditt. Denne retten kan utøves når som helst og uten kostnad, med unntak av potensielle portokostnader eller kostnader knyttet til juridisk representasjon eller bistand dersom du velger å engasjere tredjepartshjelp for prosedyren. 

8. ENDRINGER I DISSE RETNINGSLINJENE

Disse personvernreglene kan bli endret fra tid til annen, spesielt for å gjenspeile endringer i tjenestene som tilbys av appen, eller gjeldende lover. Nissan gir deg de oppdaterte personvernreglene på alle formålstjenlige måter hvis det kreves av gjeldende lover. Uansett anbefaler vi at du ser gjennom disse personvernreglene hver gang du bruker appen.